Project: Challenge (0)40

Met het doel om zoveel mogelijk mensen in beweging te brengen is dit jaar een samenwerking ontstaan tussen BrabantSport, More2Win, de gemeente Eindhoven en de organisatie van de 40e ASML-marathon Eindhoven. Een samenwerking die succesvol is verlopen.

Thirza Brinkhoff van BrabantSport is dan ook heel enthousiast over het project Challenge (0)40. “Het is een diepte-investering in met name twee wijken (Woenselse Watermolen en Vlokhoven) waar beweegarmoede aanwezig is. Wijken die tot nu toe moeilijk te bereiken waren, maar sinds dit jaar zijn er openingen gekomen. Er zijn eerste stapjes gezet met sportief bewegen en daarnaast is er gewerkt aan het versterken van de sociale cohesie met buurtfeesten en een competitie rond de gezelligste straat. We kunnen spreken van een prima start, en volgend jaar hopen we dit nog verder te gaan uitrollen.”  

‘Rode straten’ 
Ook Rik Jansen van More2Win is enthousiast over Challenge (0)40. “Wij werken binnen onze organisatie aan meer maatschappelijke impact rondom topsportevenementen. Dat gaat hier in Eindhoven uitstekend door samen te werken met BrabantSport, Eindhoven Sport en de marathon van Eindhoven. We hebben daarbij twee heldere doelen dit jaar. Op de eerste plaats willen we de inwoners van Eindhoven zoveel mogelijk in beweging krijgen. Daarnaast werken we aan de bevordering van sociale cohesie in de wijken. Via wijkaanvoerders kan dit een sportieve activiteit zijn, zoals de wandelgroep van Paulette tijdens de Urban Walk, maar we helpen ook met de organisatie van een buurtfeest in de wijk Woenselse Watermolen.” Naast de door Rik genoemde projecten wordt ook door ambassadeur Maron Janssen tijdens het marathonweekend hard gewerkt. Hij loopt zelf mee, maar is vooral actief geweest door in de voorfase alle straten te doorkruisen en ze op Strava ‘rood te kleuren’. Dit spinnenweb zal ook bij de volgende editie verder groeien totdat heel Eindhoven in beweging is gebracht. 

290

Trots 
Net zo trots als winnaar Enock Kinyamal uit Kenia is Paulette Kreté op haar verrichtingen tijdens de marathon. Samen met 34 anderen nam deze enthousiaste wijkaanvoerder deel aan de Urban Walk. Haar vaste wekelijkse wandelgroep werd uitgebreid met nieuwe deelnemers. “We kregen er enkele wat oudere wandelaars bij. Die gaven aan het leuk te vinden om met jongere mensen uit onze groep samen te wandelen. Hadden ze weer eens andere praat.” Paulette is zeer gemotiveerd om nog veel meer mensen over te halen om wekelijks mee te komen wandelen. “Het is naast zeer gezellig, ook heel gezond. We liepen ook voor ons eigen goede doel YVYA, een alternatieve screening voor borstkanker. In onze gesponsorde jasjes kunnen we nu in de winter blijven lopen. Vandaag overheerst bij mij vooral de trots dat we deze Urban Walk met zijn allen goed hebben afgelegd.” 

Partners

Maatschappelijke partners